2017年1月29日日曜日

1950年代の日本美術(神奈川県立近代美術館 葉山) Japanese Art of 1950s (The Museum of Modern Art, Hayama)


昨年、惜しまれつつ、美術館としての役割を終えた、神奈川県立近代美術館 鎌倉。

この美術館は、戦後間もない1951年に開館し、昨年まで、常に近代美術の発信地であった。

その役割を、鎌倉別館とともに引き継いだ、葉山館で行われた、1950年代の日本美術に焦点を当てた展覧会。

1950年代は、アンフォルメル、具体、実験工房など、戦争中に押しつぶされていた芸術家たちの反動のように、様々な芸術運動が生まれた時期だった。

岡本太郎を始めとする、錚々たる作家たちの作品の中で、私が一番印象に残ったのは、浜田知明の版画作品、初年兵哀歌シリーズの14点だった。

このシリーズ版画は、全部で15点あるが、そのうちの14点をこの美術館では保有している。

自らの戦争経験に基づいているが、その経験を再現しているというよりは、戦争という不条理な世界を、自らの体験と重ね合わせながら、普遍的な形へと表現しているように思えた。


Kanagawa prefectural contemporary art museum Kamakura who finished his role as an art museum, being missed last year.

This museum was opened in 1951, shortly after the war, and it was always the destination of modern art until last year.

An exhibition that focused on the Japanese art of the 1950's, held at the Hayama Hall, which took over the role with the Kamakura annex.

In the 1950s, various artistic movements were born, like the reaction of artists who were crushed during the war, such as Amformel, Gutai, Experimental workshops.

Among the works of many writers such as Taro Okamoto, I remained the most impressed with 14 pieces of prints by Hamada Chimei, the first year soldierse series.

There are 15 items in total in this series print, but 14 of them are owned in this museum.

It is based on his own war experiences but rather than reproducing the experience it seemed like expressing the absurd world of war into a universal form while overlapping with the experience of one's own.

(Translated by Google Translate)

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